Nově budované sídliště Třetí pětiletky získalo své okrskové centrum s obchody a službami na Tererově náměstí. Architekt Zdeněk Coufal doprostřed náměstí navrhl kašnu, kterou měl doplnit umělecký objekt vzešlý ze soutěže krajské pobočky ČFVU. Současně proběhla soutěž na návrh plastiky pro dům služeb v přednádražním prostoru, v níž zvítězil v ní Jaroslav Přindiš se sochou Ráno.
Původem olomoucký sochař Václav Frydecký, v té době odborný asistent na pražské AVU, se rozhodl zúčastnit obou soutěží s plastikou Haná.[1] Podle dobové dokumentace sochař přizpůsobil model podmínkám prostoru před domem služeb v Březinově ulici, pohledům z více stran i z pavlače domu služeb: „U řešení tohoto modelu jsem se držel (…) ženské figury znázorňující zemi – Hanou. Je plasticky členěna, má všechny pohledy, takže v poloze pololežící se neuplatňují přímo záda, tak aby tvořily čistý zadní plán, jak tomu bývá u figur stojících.“[2] Na konci 80. let se k této figuře zralé ženy kyprých barokních tvarů Frydecký vrátil ještě jednou, když ji vytvořil z poštorenské kameniny pro nemocnici v Břeclavi.
Známost sochaře Frydeckého s architektem Zdeňkem Coufalem ještě z dob studií v Olomouci nakonec zřejmě rozhodla o tom, že socha, komisí vyhodnocená jako vysoce kvalitní, byla osazena právě na jeho monumentální, kaskádovitou kašnu na Tererově náměstí.
[1] František Dvořák, Václav Frydecký, Praha 2009, s. 44–45.
[2] ZAO, fond Dílo, karton 13.
|