Severočeský kraj
Číslo záznamu | 23293 |
Název | Severočeský kraj |
Autor (autoři) díla |
Petr Menš (*1943)
(hlavní autor)
|
kraj | okres | obec | kat. území |
Ústecký kraj | Ústí nad Labem | Ústí nad Labem | Ústí nad Labem |
Ulice | čp. / č. o. |
Masarykova | 3119/10 |
Umístění | v exteriéru |
Širší souvislosti umístění | Mozaika je instalována na stěně terasy nákupního střediska. |
Výška | 320cm |
Šířka | 1100cm |
Datace realizace | 1986 |
Typ |
|
Materiál |
|
Stav | poškozeno (ke dni 13.02.2015) |
Popis poškození | Mozaika je zakotvena do panelů, které jsou nesoudržné s podkladem. Mozaikové kostky jsou vypadané ve velkých polích, zejména kolem prasklin. Povrch kostek je znečištěn výluhy ze stavebních materiálů. Pojivo je místy vydrolené. |
Text hesla |
---|
Velkým zásahem do podoby centra Ústí nad Labem byla výstavba na Masarykově třídě. Kvůli projektu obytného a obchodního souboru budov z roku 1983 byla demolována řada historických budov centra města. Na jejich místě vzniklo také nákupní středisko, které v roce 1986 dotvořila mozaika z prefabrikovaných skleněných kostek instalovaná na stěně terasy. Ležatě obdélné pole je v pravé části zaplněno šedou kompozicí s provazci deště a mračny, ze kterých vlevo vystupuje v temně hnědých a červených tónech provedená plocha symbolizující mapu Severočeského kraje, kde se zemitou barevností, upozorňující snad na zásoby nerostného bohatství, kontrastuje modrá klikatka řeky Labe. Kompozici s názvem Severočeský kraj navrhl a realizoval Petr Menš, který měl s monumentální tvorbou pro architekturu bohaté zkušenosti. Jeho díla měla většinou podobu rozsáhlých nástěnných maleb nebo deskových obrazů či art protis. V roce 1987 zvítězil v soutěži na novou oponu divadla v Ústí nad Labem, pro město navrhl též logo, pro kavárnu hotelu Murom v Mostě a pro Ústí nad Labem vytvořil dřevěné reliéfy.
|
Literatura |
---|
usti-aussig.net (vyhledáno 21. 4. 2018). Zuzana Křenková, Irena Kučerová, Vladislava Říhová a kolektiv, Česká skleněná mozaika. Historie, technologie, katalog exteriérových děl, Praha 2022, s. 516-517. |
Zpracoval | Zuzana Křenková, Vladislava Říhová | Fotografoval | Michaela Knězů Knížová |