Energie a Vesmír
Číslo záznamu | 8664 |
Název | Energie a Vesmír |
Autor (autoři) díla |
Karel Němec (1946–2014)
(hlavní autor)
Stanislav Suda (1925–1988)
(další autor)
Pavel Němeček (*1945)
(další autor)
|
Investor | Dům techniky Plzeň |
kraj | okres | obec | kat. území |
Plzeňský kraj | Plzeň-město | Plzeň | Plzeň |
Ulice | čp. / č. o. |
sady Pětatřicátníků |
Umístění | v exteriéru |
Širší souvislosti umístění | Na průčelí někdejšího Domu techniky, v přízemí, po stranách vchodu do objektu. |
Výška | 212cm |
Šířka | 143cm |
Hloubka | 25cm |
Další rozměry | Uvedena velikost výklenků. Velikost reliéfních motivů v centru výklenku: 177 cm výška, 108 cm šířka, 15 cm max. hloubka (levý reliéf), 180 cm výška, 110 cm šířka, 16 cm max. hloubka (pravý reliéf) |
Datace realizace | 1977 |
Typ |
|
Materiál |
|
Stav | dobrý (ke dni 18.10.2016) |
Popis poškození | Dílo se nachází na zanedbaném objektu, ovšem s původními prvky (fasáda, nápis "DŮM TECHNIKY"). Samotné reliéfy, tj. jejich plastické části i výklenky, jsou v dobrém stavu, pouze s povrchem znečištěným prachem. |
Text hesla |
---|
Jedna z raných realizací Karla Němce pro Plzeň (vedle tzv. Fontány - Torza u bývalého kina Jiskra na sídlišti ve Skvrňanech). Dvě pravoúhlé niky po stranách vchodu do Domu techniky jsou vykládány travertinovým obložením. Dominují jim abstraktní "boltcovité" motivy založené na "vyzařování" geometricky strohých pravoúhlých či segmentových forem z centrálního kulového jádra. Motivy jsou ve své ose v horní a dolní části reliéfu spojeny s pozadím pomocí motivu kanelovaných pilastrů. Reliéfy jsou symetricky orientované a otevřené vůči střední ose s hlavním vchodem do objektu. Materiálem pro realizaci měl být jihoevropský (jugoslávský či bulharský) travertin. |
Literatura |
---|
Spolupráce výtvarníka s architektem, přehled prací za rok 1976-1977, II. díl, Praha 1977, s. 212. Petr Kováč, Dialogy Karla Němce, Výtvarná kultura VIII, 1984, č. 3, s. 47-49. |
Fotodokumentace aktuálního stavu |
---|
Zpracoval | Mariana Horáková, Petra Hečková | Fotografoval | Petra Hečková |